Doprava ZADARMO od 35.00 Eur • NOVINKA - Potraviny pre celiatikov (Cestoviny, Múka, Pečivo)

Vplyv jedla na psychiku

Ako vplýva jedlo na Vašu psychiku?

Existuje príslovie, ktoré znie: „Ste to, čo jete“. Často sa hovorí o tom, aký vplyv má jedlo na naše zdravie. Zvyčajne sa spája s jedlom ovplyvňujúcim našu telesnú pohodu, ako je napríklad konzumácia šalátov alebo konzumácia potravín s vysokým obsahom bielkovín. Hovorí sa však viac než len o štandardnom jedle, pretože jedlo nielen formuje našu fyzickosť, ale tiež zohráva úlohu pri mentálnom ovplyvňovaní našej nálady.


Štúdia vedcov z University of Las Palmas de Gran Canaria a University of Granada zistila, že jesť rýchle občerstvenie, ako sú šišky, koláče, hamburgery a párok v rožku, je spojené s depresiou. Štúdia ukázala, že ľudia, ktorí konzumujú rýchle občerstvenie, budú s väčšou pravdepodobnosťou slobodní, vedú sedavejší životný štýl a majú zlé stravovacie návyky. Títo ľudia sú náchylnejší k dlhšej pracovnej dobe. Vyvrcholením týchto faktorov je sklon k tomu, aby sa osoba dostala do depresie a zmena v strave (pridávanie zdravších potravín ako ovocie a orechy) môže pomôcť pri znižovaní depresie.

Je známe, že stredomorská kuchyňa obsahuje veľa rastlinných potravín, ako sú ovocie, zelenina, obilniny a semená. Rastlinná strava, ako je táto, je spojená s lepším celkovým duševným zdravím, pretože znižuje pocit depresie a nahrádza ju šťastím a pozitivitou. Vedci zo Španielska, Británie a Austrálie analyzovali 41 štúdií o súvislosti medzi stravou a depresiou. Zistilo sa, že ľudia, ktorí dodržiavali prísnu stredomorskú stravu, mali o 33% nižšie riziko depresie.

Konzumácia a zlá nálada spôsobujú konzumáciu príliš malého množstva sodíka. V roku 2008 vydanie Physiology & Behaviour zahŕňalo štúdiu, ktorá pojednávala o spojitosti medzi nízkym obsahom sodíka a klinickou depresiou. Štúdia naznačovala, že telo môže mať vrodenú závislosť od soli a preto nízka hladina sodíka môže viesť k príznakom podobným vysadeniu lieku. Preto nízky obsah sodíka vedie k úzkosti a zlej nálade. 

Hlavným nedostatkom je vitamín D. A práve vitamín D nielenže hrá úlohu pri posilňovaní našich kostí, ale tiež zohráva dôležitú úlohu pri zlepšovaní nálady. O vitamíne D sa hovorí, že zvyšuje hladinu serotonínu, ktorý je kľúčovým neurotransmiterom, ktorý ovplyvňuje náladu. Preto nedostatok vitamínu D súvisí s poruchami nálady. Výskum navyše naznačuje, že nedostatok vitamínu D je rizikovým faktorom depresie u dospelých.

Existuje mnoho spôsobov, ako potraviny ovplyvňujú našu náladu a správanie. Ak máte pocit, že trpíte chronickou zlou náladou alebo depresiou, skúste vykonať zmeny vo svojej strave pomocou vyššie uvedených informácií. Väčšina výskumov zameraných na vzťah medzi jedlom a náladou je v počiatočných fázach a konkrétne a presvedčivé dôkazy sa ešte stále nenachádzajú. Ak máte pocit, že sa vaše problémy nevyriešia, porozmýšľajte o konzultácii s lekárom.

©TIMESOFINDIA.COM

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.